• محصول
ارم طب نور
۱۳۹۲/۱۰/۳

رژیم غذایی سالم دیابتی ها

برنامه غذایی دیابتی به شما میگوید چه مقدار از چه غذایی انتخاب کنید، یک رژیم غذایی خوب باید با برنامه و عادات غذایی شما هماهنگی داشته باشد . در برنامه ریزی غذایی برای افراد دیابتی باید شمارش کربوهیدرات و شاخص گلیسمی(که در ادامه توضیح خواهیم داد) در نظر گرفته شود. رژیم غذایی صحیح باعث کنترل قند خون،فشار خون،کلسترول و همچنین حفظ وزن ایده آل می شود. افراد دیابتی باید مراقب باشند که غذای آنها با انسولین ،داروی خوراکی و فعالیت آنها هماهنگی داشته باشد. افراد دیابتی می توانند رژیم غذایی خود را از کارشناس تغذیه دریافت کنند. دقت کنید رژیم غذایی هر فرد با توجه به سن،قد،وزن،نوع ومقدار داروهای مصرفی،سوابق بیماری و عادات زندگی او با فرد دیگر متفاوت است.
رژیم غذایی مناسب خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد.از نظر کارشناسان علوم تغذیه رژیم غذایی مناسب باید متنوع،متناسب و متعادل باشد.
 
گروههای مختلف غذایی شامل:
انواع سبزیجات،غلات کامل،انواع میوه،لبنیات بدون چربی، حبوبات، گوشت بدون چربی، ماهی و ماکیان می باشد.
توجه داشته باشید مواد غذایی منتخب ،ارزش غذایی بالایی داشته باشند، به بیان دیگر غنی از ویتامین، املاح و فیبر باشد. افراد دیابتی می توانند از غذای خانواده نیز لذت ببرند بنابراین اعضای دیگر خانواده نیز از غذای سالم استفاده میکنند.
اساس برنامه ریزی غذایی ،آشنایی با هرم غذایی است.
همانطور که در هرم غذایی می بینید در قاعده این هرم فعالیت بدنی (ورزش) و نوشیدن آب قرار گرفته است و این امر اهمیت ورزش و نوشیدن آب را برای سلامتی نشان می دهد.
در طبقه بعدی هرم، مصرف نان و غلات سبوس دار، سبزی ها و میوه ها، روغن های گیاهی مایع به خصوص روغن زیتون و کنولا توصیه میشود.

در سطح بعدی،گروه پروتئین ها قرار دارد که در ابتدا پروتئین های گیاهی مثل مغزها(البته بدون نمک)، دانه ها و حبوبات و بعد پروتئین های حیوانی شامل ماهی، مرغ و تخم مرغ دیده می شوند.

در طبقه بعدی لبنیات قرار دارد که باید توجه داشته باشید حتما از لبنیات کم چرب استفاده کنید.
ودر نهایت در طبقه آخر هرم که مصرف آنها باید با احتیاط صورت بگیرد گوشت قرمز،شیرینیجات، نوشابه ها، چربیهای اشباع مثل کره ، روغن جامد، سس مایونز و خامه و همچنین غذاهای سرخ کردنی  قرار دارد.



                                            شمارش کربوهیدرات

شمارش کربوهیدرات روشی است برای کنترل قند خون،با محدود کردن مقدار غذایی که می خورید، شما می توانید قند خون خود را در حد مطلوب حفظ کنید. مصرف مقدار صحیح کربوهیدرات به موارد متعددی بستگی دارد که مهمترین آنها فعالیت و مقدار داروی مصرفی شماست.

چه مقدار کربوهیدرات مصرف کنیم؟!

برای شروع 40 تا 65 گرم کربوهیدرات در وعده غذایی مناسب است البته مقدار بیشتر یا کمتر از این بستگی به وضعیت قند خون شما دارد، کارشناس تغذیه و پزشک معالج شما می توانند مقدار صحیح را برای شما مشخص کنند،اول از همه باید بدانید چه مقدار کربوهیدرات در هر وعده غذایی مورد نیاز است،سپس به انتخاب ماده غذایی اقدام نمایید.

چه غذاهایی کربوهیدرات دارند؟!


غذاهای نشاسته ای مثل: نان، غلات، برنج و کراکرها
  میوه و آب میوه
  شیر و ماست
 دانه های خشک مثل: حبوبات و فرآورده های سویا مانند همبرگر گیاهی
 سبزیجات نشاسته ای مثل :سیب زمینی و ذرت
 شیرینی ها و اسنک ها مثل نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی، کیک وکلوچه، انواع شکلات و چیپس
 سبزیجات غیر نشاسته ای به طور کلی مقدار بسیار کمی کربوهیدرات دارند.
 
مطالعه برچسب غذایی بهترین روش برای دانستن مقدار کربوهیدرات موجود در ماده غذایی است.بهتر است به منظور سهولت در تخمین مقدار کربوهیدرات برخی از مقادیر عمومی را به خاطر بسپارید.
برای مثال مواد غذایی زیر حاوی 15 گرم کربوهیدرات می باشد:

 1 تکه کوچک از میوه (120 گرم)
 1/2 فنجان کمپوت میوه یا آب میوه (120 سی سی)
 1 برش نان (30 گرم) 
 1/2 فنجان بلغور یا جو دوسر
 1/3 فنجان برنج یا ماکارونی پخته شده
 4-6 عدد  کراکر
1/4 سیب زمینی بزرگ پخته شده (90 گرم)
 2/3 فنجان ماست ساده بدون چربی
 2 تکه بیسکویت کوچک
 1/2 فنجان بستنی یا شربت (120 سی سی)
 1 قاشق غذاخوری مربا،ژله، شکر یا عسل
 6 عدد ناگت مرغ
 1 فنجان سوپ ساده (240سی سی)
 
شما وقتی به برچسب غذایی دسترسی داشته باشید شمارش کربوهیدرات ساده تر است. بدین طریق می توانید دریابید چه مقدار کربوهیدرات در غذا وجود دارد و تصمیم بگیرید چه مقداری میل کنید. مسئله مهم در شمارش کربوهیدرات اندازه هر غذا و مقدار کربوهیدرات آن است.

چند توصیه برای بررسی جدول ارزش غذایی درج شده بر روی مواد غذایی:

 در جدول درج شده بر روی محصول مورد نظر، به مقادیر مواد مغذی موجود در هر واحد ماده غذایی توجه کنید.
 در جدول مذکور به کربوهیدرات کل و مقدار گرم آن توجه کنید. کربوهیدرات کل شامل شکر، نشاسته و فیبر می باشد.
 حتما درباره مقدار کربوهیدراتی که می توانید بخورید اطلاع داشته باشید.
 اگر برنامه غذایی کاهش وزن دارید به کالری ماده غذایی نیز توجه داشته باشید.
 برای جلوگیری از بیماری قلبی و سکته لطفا به اسیدهای چرب اشباع و ترانس توجه کنید و موادغذایی با حداقل اسید چرب اشباع و ترانس انتخاب کنید.
 بیماران فشارخون بالا به مقدار سدیم ماده غذایی توجه داشته باشند و مواد غذایی با سدیم پایین انتخاب کنند.
 
شاخص گلیسمیک                                                                       

 شاخص گلیسمیک نشان می دهد چگونه کربوهیدرات موجود در غذا قند خون را بالا می برد. غذاها بر اساس نان سفید (به عنوان یک شاخص) رتبه بندی می  شود.غذاهایی که شاخص گلیسمیک بالاتری دارند نسبت به آنهایی که شاخص گلیسمیک پایینتری دارند، قندخون را سریعتر بالا می برند. در نتیجه بهتر است برنامه  غذایی شما حاوی غذاهایی باشد که شاخص گلیسمیک آنها پایین یا در حد متوسط است.
 موادغذایی که شاخص گلیسمیک پایینی دارند شامل:
 حبوبات مثل لوبیا و عدس، تمام سبزیجات غیر نشاسته ای مثل کرفس و کاهو و برخی از سبزیجات نشاسته ای، بیشتر میوه ها، نان و غلات سبوس دار (مثل جو، نان  سبوس دار و نان چاودار و جو دوسر).

  گوشتها و چربی ها شاخص گلیسمیک ندارند زیرا فاقد کربوهیدرات هستند.


ثبت دیدگاه
لطفا برای درج دیدگاه خود فرم زیر را تکمیل نمایید.



نام: *
پست الکترونیک:
تلفن همراه:
متن دیدگاه:*
 __   ______        _____ 
/  | |___  /       |  ___|
`| |    / /   ___  |___ \ 
 | |   / /   / _ \     \ \
_| |_./ /   | (_) |/\__/ /
\___/\_/     \___/ \____/ 
                          
                          
لطفاً عبارت نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد نمایید.
بازگشت به تغذیه در دیابت